Moto CDI Elektronika https://www.motocdi.com/ |
|
Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. https://www.motocdi.com/zaplon-polini-electronic-ignition-uszkodzenie-t534.html |
Strona 1 z 3 |
Autor: | banan4u66 [ środa, 15 kwi 2015, 17:45 ] |
Tytuł: | Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Witam. Od pewnego czasu borykam się problemem układu zapłonowego Polini Electronic Ignition, który zakupiłem używany do skutera 50cc. W skład wchodzi iskrownik z kołem magnesowym, moduł CDI i cewka wysokiego napięcia. Po podłączeniu całości okazało się, że nie ma iskry, ale jakieś tam napięcie jest wytwarzane bo po włożeniu probówki neonowej do kabla wysokiego napięcia lampka w niej delikatnie mruga podczas kopania kopnikiem. Jako, że mam też seryjny zapłon, podłączyłem cewkę Poliniego do seryjnego układu zapłonowego i silnik odpalił i pracował normalnie. Moim zdaniem wykluczało by to uszkodzenie cewki WN. Za kolejny obiekt badań obrałem moduł CDI, wydłubałem płytkę PCB z obudowy modułu zalanego jakąś gumowatą żywicą żeby sprawdzić czy któryś z elementów elektronicznych nie jest spalony lub uszkodzony. Niestety podczas usuwania żywicy uszkodziłem kondensator poliestrowy i nie mam pojęcia jakie ma on parametry żebym mógł kupić nowy i wlutować. Dodam, że nigdzie na internecie nie znalazłem schematu tego CDI gdyż cały ten układ zapłonowy ma już pewnie kilka lat ( na pewno nie jest pierwszej świeżości). Przeglądałem różne schematy innych przykładowych układów CDI i widziałem, że taki kondensator ma z reguły napięcie 400V ale nie wiem jaka ma być jego pojemność. Na samym kondensatorze nie ma oznaczeń bo albo się starły albo odkleiły się razem z żywicą i nie mam możliwości znalezienia ich. Nie jestem pewny na 100% czy powodem braku iskry jest uszkodzony moduł CDI jednak nie widzę innego wyjścia dlatego też zabrałem się za jego demontaż i ewentualną naprawę co poskutkowało również tym, że podczas wydłubywania żywicy uszkodziłem kilka elementów. Proszę o pomoc gdyż nie znam się zbytnio na układach zapłonowych a kupno nowego modułu na razie nie jest realne gdyż są one nie dostępne a gdyby nawet to ich cena jest dość wysoka. Sam układ nie jest taki prosty jak w innych układach zapłonowych gdyż ten układ posiada regulację kąta wyprzedzenia zapłonu (poprzez obracanie podstawą iskrownika). Stąd też uważam, że cały uklad jest nieco bardziej rozbudowany niż te które mają stały kąt wyprzedzenia zapłonu. |
Autor: | Dawid [ środa, 15 kwi 2015, 20:09 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Foto do galerii wstaw. |
Autor: | 007 [ czwartek, 16 kwi 2015, 12:08 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Wydaje mi się, że lepiej byłoby sprawdzić moduł CDI poprzez układ do testowania sklecony z cewki akumulatora transformatora i jakiegoś generatora- niż go rozpruwać i oglądać elementy elektroniczne... Jeśli to CDI AC to nie warto chyba dłubać- pełno tanich chinoli znajdziesz na aukcjach- jakiś na pewno dopasujesz. Regulacja wyprzedzenia zapłonu na podstawie też chyba nie oznacza, że moduł jest jakiś bardziej skomplikowany- może po prostu można precyzyjnie tu ustawić statyczne wyprzedzenie zapłonu? Ja bym szedł w zamienniki... |
Autor: | banan4u66 [ czwartek, 16 kwi 2015, 15:40 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Nie zrozumieliśmy się do końca. To jest zapłon można powiedzieć sportowy,tuningowy. Założenie zamiennika mija się z celem bo całość chyba nie będzie pracować tak jak założył to producent (tak mi się wydaje)? A poza tym znalezienie do tego układu zamienników jest dość, żeby nie powiedzieć bardzo trudne. Gdyby to był zwykły seryjny zapłon to pewnie założył bym byle jaki moduł chiński współgrający i pracujący z nim i po kłopocie, ale w tej sytuacji chcę koniecznie zreanimować to oryginalne CDI (o ile ono jest przyczyną braku iskry). Po prostu nie biorę pod uwagę zamienników i innego kombinowania. Nie jestem elektrykiem więc nie jestem pewien czy to zapłon AC czy DC. Z tego co wiem to zapłon AC generuje sobie napięcie z iskrownika a DC bierze je z akumulatora a tutaj ewidentnie są uzwojenia, które generują napięcie, poza tym jest też dodatkowe, które może zasilać np. światła w pojeździe. Co do tego, że można było zbudować układ testujący moduł, to tak jak wspomniałem, nie jestem elektrykiem więc po prostu nie przyszło mi to na myśl. Dawid, jeśli chodzi o zdjęcia to nie mógłbym po prostu na razie wrzucić ich na hosta i podać linki, a w niedalekiej przyszłości kiedy będę miał już dostęp do galerii wrzucić je tam ? |
Autor: | Dawid [ czwartek, 16 kwi 2015, 15:51 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Wrzuć do galerii, przecież możesz od razu, nie ma żadnych ograniczeń. |
Autor: | Dawid [ piątek, 17 kwi 2015, 15:48 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Stator i cewka wygląda fajnie lekki itd a w module już szału nie ma żadnego układu cyfrowego tam nie widzę. Kondensator 1uF 400V , 1,5uF coś takiego daj i będzie dobrze. Jak znikła iskra to pewnie padł wcześniej tyrystor , zrób jeszcze raz foto gallery/image.php?album_id=7&image_id=1438&view=no_count tylko żeby było widać napisy na elementach. A wstawia się do postu tak wgrywanie-zdjec-i-dodawanie-ich-do-postu-t23.html fotki się pokażą wtedy w temacie, popraw ten poprzedni post i już będzie super. |
Autor: | Dawid [ poniedziałek, 20 kwi 2015, 20:44 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Tyrystor znajdziesz idąc po ścieżce od przewodu impulsatora. Do modułu przychodzi 12V z akumulatora? Masz w tym motorze jakiś wyświetlacz? |
Autor: | banan4u66 [ poniedziałek, 20 kwi 2015, 20:48 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Ten zapłon nie jest zasilany z akumulatora. Wyświetlacza nie mam. Ale od impulsatora idą dwa przewody. Więc jak poznam która to ścieżka ? --Dodano poniedziałek, 20 kwi 2015, 20:57 -- Cały zapłon jest zasilany z iskrownika. Generalnie od cewek idą przewody czarny, czerwony, zielony i niebieski. Zielony i niebieski to na pewno przewody od impulsatora. Wszystkie 4 kolory są spięte w kostkę i wchodzą do modułu. Natomiast z modułu wychodzi kolor brązowy, żółty i czarno-czerwony. Żółty i brązowy podłącza się do cewki WN kolorami i zostaje czarno-czerwony, który moim zdaniem służy do gaszenia. Oprócz tego z iskrownika wychodzą przewody biały, pomarańczowy i czarny na których podczas kopania pojawia się 12 V czyli jest to zasilanie np świateł. |
Autor: | Dawid [ poniedziałek, 20 kwi 2015, 21:18 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Jeden z impulsatora idzie na masę , a drugi pójdzie na bramkę tyrystora. |
Autor: | Dawid [ wtorek, 21 kwi 2015, 18:19 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... -800R.html , weź jakiegoś BT151 na 800V i będzie dobre, tylko w wersji THT bo smd chyba nie ma. |
Autor: | banan4u66 [ wtorek, 21 kwi 2015, 18:24 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Czyli jeśli dostanę taki to będę musiał obciąć w nim nóżkę od anody ? Bo tu była obcięta i przylutowana tylko katoda i bramka. --Dodano wtorek, 21 kwi 2015, 18:28 -- Tak w ogóle to dzięki wielkie za poświęcony czas i fachowe podejście. Jak złożę to wszystko do kupy to odezwę się czy działa. |
Autor: | Dawid [ wtorek, 21 kwi 2015, 21:21 ] |
Tytuł: | Re: Zapłon Polini Electronic Ignition- uszkodzenie. |
Anodę masz na tym cyplu u góry... Patrzyłeś do noty katalogowej? |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa: UTC [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |