Moto CDI Elektronika
https://www.motocdi.com/

Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI
https://www.motocdi.com/minsk-125-typ-400a-czy-zmienic-zaplon-na-dc-cdi-t188.html
Strona 1 z 1

Autor:  gemi0 [ poniedziałek, 20 sie 2012, 18:45 ]
Tytuł:  Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI

Witam
Blisko 30 lat nie zajmowałem się pojazdami 2 suwowymi, kupiłem sobie 23 letniego Mińska 125 cm3 z zapłonem CDI. Od początku zapalał i jeździł kulawo, gasł najdalej po 1 przejechanym kilometrze. Pomęczyłem się nad nim, wymieniłem gaźnik i okablowanie wysokiego napięcia i zaczął chodzić całkiem przyzwoicie, ale nie było ładowania akumulatora.
485
Podłączyłem więc instalację prawidłowo, ale bezpośrednio po tym zabiegu spalił się moduł zapłonowy. Moduł 4 z obrazka
486
Schemat prądnicy jest następujący
487
Obecnie nie ma iskry lub jest bardzo słaba, kulawo i przez chwilę chodzi tylko na prądnicy 3 i module 3 z drugiego obrazka.
Czy warto wstawić moduł DC CDI 4 pinowy jaki znalazłem w galerii, czy męczyć się dalej; napięcia i oporności pomierzyłem i mogę przedstawić.
Mam pytanie o pomysły kolegów z Forum
Pozdrawiam

Autor:  Dawid [ poniedziałek, 20 sie 2012, 18:48 ]
Tytuł:  Re: Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI

Oryginalne moduły to tzw. ruski szajz ;D Tam zamiast reglera wystarczy zapodać mostek greatza. Może kolega pomierzyć rezystancje org cewki WN mińska? Oraz jakie napięcie dają cewki w statorze ? Chińskiego DC CDI bał bym się stosować wystarczy zwykłe AC CDI wykorzystujące org uzwojenia :)

Autor:  gemi0 [ wtorek, 21 sie 2012, 10:46 ]
Tytuł:  Re: Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI

Witam
Zanim podam dane pomiarowe, jeszcze jedno wyjaśnienie; na drugim rysunku z pierwszego postu moduły 1 i 4 to różne urządzenia, spalony moduł przy próbie podłączenia ładowania to stary oryginalny moduł CCCP, na nim iskra była normalna (pracował z prądnicą nr 2 normalnie i były światła drogowe/mijania, z prądnicą nr 1 pracował ale nie było świateł). Po uszkodzeniu tego modułu zamówiłem podobnie wyglądający moduł produkcji taiwańskiej (w firmie MOTORPOL z Opola), wstawiłem diodę 18V 5A w obwód ładowania akumulatora i cisza. Brak iskry niezależnie, czy akumulator był obecny, czy też nie. Czyżby sprzedano mi zepsuty moduł?
Teraz dane pomiarowe:
cewka zapłonowa oryginalna (na tej cewce chodził przed spaleniem modułu)
uzwojenie pierwotne 1,8 ohma
uzwojenie wtórne 7,8 k ohma
cewka zapłonowa chińczyk 2T
uzwojenie pierwotne 0,7 ohma
uzwojenie wtórne 4,45 k ohma

prądnice:
nr 1
oporność zespołu cewek ładowania CDI 450 ohm
oporność zespołu cewek świetlnych 1,1 ohm
oporność cewki czujnika położenia wału 38 ohm
przy energicznym kopnięciu z wykręconą świecą
napięcie zasiłania CDI 8-12V
napięcie cewki świetlnej ok, 1V

nr 2
oporność zespołu cewek ładowania CDI 451 ohm
oporność zespołu cewek świetlnych 0,7 ohm
oporność cewki czujnika położenia wału 39,6 ohm
przy energicznym kopnięciu z wykręconą świecą
napięcie zasiłania CDI 9-13V
napięcie cewki świetlnej 1,7V

nr 3 (używana prądnica i używany moduł nr 3 kupione niedawno jako sprawne)
oporność zespołu cewek ładowania CDI 443 ohm
oporność zespołu cewek świetlnych 0,7 ohm
oporność cewki czujnika położenia wału 45,4 ohm
przy energicznym kopnięciu z wykręconą świecą
napięcie zasiłania CDI 11-13V
napięcie cewki świetlnej 1,2V

Przewody łączące zaciski prądnicy z modułem były sprawdzane i wymieniane.
Tak jak pisałem poprzednio, silnik z trudem zapalił (wypadanie zapłonów) w konfiguracji 3 prądnica, 3 moduł, 4 pinowy regler ze skutera (bez akumulatora), cewka zapł. chińczyk 2T
Wszystko to wygląda na złośliwe uszkodzenie wszystkich trzech modułów lub (i) wszystkich prądnic.
Pozdrawiam i przepraszam za rozmiar postu, ale krócej się nie dało...
W uzupełnieniu dodam, że moduł taiwański wykazuje na wejściu ładowania CDI stałą oporność 80 ohm względem masy, jest to dziwne, bo w spalonym i rozebranym przeze mnie module oryginalnym nie ma na wejściu zasilania CDI, cewki lub innej stałej oporności o tym zakresie (są diody, kondensatory, triaki i oporniki rzędu kiloohmów)

Autor:  krokodyl [ sobota, 25 sie 2012, 22:23 ]
Tytuł:  Re: Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI

Witam
Wydaje się że oryginalny CDI ma wzmacniacz impulsu wejściowego stąd problem z taiwańskimi CDI ,które potrzebują silny impuls na wejściu ( tyrystor wyzwalany bezpośrednio z impulsatora )

albo zastosować inny impulsator ( nie wiem czy jest możliwość nie znam tego motocykla ... ) albo prosty wzmacniacz impulsu i będzie działało (małym problemem może być zasilanie wzmacniacza... )

Autor:  gemi0 [ poniedziałek, 27 sie 2012, 18:03 ]
Tytuł:  Re: Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI

Dzięki za odpowiedź, to chyba prawda, że oryginalny moduł ma wzmacniacz impulsu, jednak oryginał to w tej chwili na allegro wydatek ponad 100 zł a strona z częściami do Mińska - głucha, właściciel nie odpowiada na maile.
Motocykl od dzisiaj już zapala i ładuje oraz są światła.
A było tak:
Oświeciło mnie, aby porównać siłę magnesów wirnika w moim motocyklu z wirnikiem z kupionej i używanej prądnicy. Użyłem do tego celu cienkiego, stalowego i długiego śrubokręta, położonego jednym końcem pomiędzy kolejnymi (sąsiadującymi) dwoma magnesami wirnika o przeciwnej biegunowości. Końcówka śrubokręta pokonywała znacznie krótszą drogę na moim starym wirniku, w stosunku do niedawno zakupionego wirnika. Wymieniłem wirniki i motor normalnie odpala na chińskiej cewce i chińskim module (oraz są światła drogowe/mijania). Musiałem tylko wyrzucić 4 pinowy regulator napięcia z chińczyka, bo nie było ładowania. Wstawiłem jedynie diodę pomiędzy przewodem ładowania a akumulatorem, bo stwierdziłem, że przy tak słabej prądnicy (65 W) i jeździe na światłach nie ma obawy przepalenia żarówek lub zagotowania akumulatora. Co do wzmacniacza impulsu, to byłby problem, bo impulsator wysyła 2 impulsy, gdy podłączyć przewody czujnika wału odwrotnie - silnik zapala w przeciwną stronę (wszystkie biegi są wsteczne).
Przykrym doświadczeniem całej tej akcji jest tylko to, że kupiony na ALLEGRO nowy, taiwański zamiennik wyglądający jak oryginał jest martwy.

Autor:  Dawid [ poniedziałek, 27 sie 2012, 18:22 ]
Tytuł:  Re: Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI

Kolega da mostek greatza i odmasuje cewki to może troszkę polepszy się ładowanie.

Autor:  krokodyl [ poniedziałek, 27 sie 2012, 19:01 ]
Tytuł:  Re: Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI

zawsze impulsator daje dwa impulsy dodatni i ujemny lub odwrotnie najpierw ujemny następnie dodatni ... :) najczęściej CDI wyzwalane jest dodatnim impulsem ...

Autor:  gemi0 [ wtorek, 28 sie 2012, 06:59 ]
Tytuł:  Re: Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI

Dzięki za odpowiedzi; w tym motorze obwód pradu przemiennego, w tym cewki oświetlenia (ładujące) mają wspólną masę z obwodem prądu stałego, w związku z czym prostowanie prądu przemiennego będzie zawsze jednopołówkowe - jeśli jestem w błędzie, prosiłbym o jakiś schemacik.

Autor:  Dawid [ wtorek, 28 sie 2012, 08:52 ]
Tytuł:  Re: Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI

Daj jakieś fotki co widać cewki to poradzimy coś.

Autor:  gemi0 [ wtorek, 28 sie 2012, 16:53 ]
Tytuł:  Re: Mińsk 125 typ 400A - czy zmienić zapłon na DC CDI

Dzięki za post ale jeszcze jedno wyjaśnienie. Egzemplarze prądnic do Mińska mają 2 typy połączeń cewek. Połączenie, w którym można by odmasować cewki oświetlenia występuje w prądnicy nr 2 na zdjęciu z mojego pierwszego postu w tym temacie. Uzwojenie zasilające CDI ma połączenie z masą i zaczyna się na górnym wkręcie mocującym czujnik położenia wału, uzwojenie to kończy się wyprowadzeniem na klemę zasilania CDI - lewy górny zacisk na każdej z prądnic. Uzwojenie oświetlenia również łapie masę na górnym wkręcie mocującym czujnik położenia wału a drugi koniec jest wyprowadzony na klemę oświetlenia (na zdjęciu prądnic - klema druga z góry po lewej stronie). Jednak prądnice nr 1 i 3 z tego zdjęcia mają konstrukcję uniemożliwiającą odmasowanie cewek oświetlenia, mianowicie cewki zasilania modułu mają jedno wyprowadzenie na klemę zasilania modułu a drugie wyprowadzenie zamiast na masę jest fabrycznie wlutowane pomiędzy 3 a 4 cewkę oświetlenia i jednocześnie wyprowadzone jako drugi przewód na klemie oświetlenia (klema 2 od góry po lewej stronie na każdej z prądnic ze zdjęcia). Początkowo sądziłem, że takie połączenie cewek to błąd producenta. Ale motor w tej chwili odpala na prądnicy o takim połączeniu uzwojeń (nr 3 ze zdjęcia z pierwszego postu). Gdy tanio zdobędę oryginalny moduł lub naprawię moduł spalony (znalazłem na forum schemat modułu i wykaz części elektronicznych), pobawię się z odmasowaniem cewki oświetlenia z 2 prądnicy i wykonaniem instalacji 2 przewodowej dla prądu przemiennego; wówczas zwrócę się o pomoc do kolegów z forum.
Lepsze jest wrogiem dobrego

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/