Moto CDI Elektronika
https://www.motocdi.com/

[DIY] Modyfikacja instalacji w oparciu o przekaźniki
https://www.motocdi.com/modyfikacja-instalacji-w-oparciu-o-przekazniki-t37.html
Strona 1 z 1

Autor:  Marek [ środa, 7 mar 2012, 21:58 ]
Tytuł:  [DIY] Modyfikacja instalacji w oparciu o przekaźniki

Jak wiadomo głównym sprawca gorszej jakości świateł jest często wypalony przełącznik drogowe/mijania lub sam główny włącznik świateł. Pomocą stają się przekaźniki. Przekaźnik to element elektro-mechaniczny zbudowany z cewki oraz sterowanego nią stycznika. Przekaźnik może przenosić dużo większy prąd niż sam włącznik.


W wielu motocyklach i motorowerach instalacja świateł wygląda tak :

21

Wiąże się to z tym że przez przełączniki idzie cały prąd (A) pobierany przez żarówkę/ki. Podczas włączania lub przełączania drogowe / mijania na stykach następuje wyładowanie elektryczne (czyli iskrzy) stąd biorą się problemy z wypalaniem styków co zaś prowadzi do gorszego kontaktu, większego oporu, grzania się czego skutkiem może być trwałe uszkodzenie przełącznika (najczęściej jest to przełącznik zespolony w prawej lub lewej manetce o której kosztach nawet nie piszę) lub nawet zapłon.

Poniżej schemat zmodyfikowanej instalacji do której dodano przekaźniki :

20

Jak widać seryjne włączniki sterują tylko przekaźnikami które pobierają prąd (A) rzędu kilkunastu-kilkudziesięciu miliamper co w porównaniu z żarówką 35W która pobiera prawie 3A jest znaczną różnicą. Główny prąd jest "obsługiwany" przez właśnie styczniki przekaźnika (który jest dużo tańszy niż cała manetka ;). Diody przy cewkach przekaźnika zastosowane są w celu zniwelowania efektu drgań zestyku (ale to temat na inną książkę ;) . Dodatkowo można usunąć jeden kabel prowadzący do przełącznik drogowe / mijania bo do sterowania przekaźnikiem wystarczy jeden.

Schematy są tylko poglądowe nie uwzględniłem tam stacyjki, bezpieczników itp gdyż chciałem przekazać tylko ogólną zasadę przeróbki.

Po modernizacji instalacji na taką jak wyżej w moim motorowerze znacznie poprawiła się jakość przedniego światła.

Autor:  jack63 [ środa, 14 mar 2012, 17:56 ]
Tytuł:  Re: [DIY] Modyfikacja instalacji w oparciu o przekaźniki

Super pomysł. W instalacjach napięcia stałego można zlikwidować sporo kabli i złączek co znacząco poprawi bezawaryjność całej instalacji.
A diody służą tylko do zgaszenia napięcia samoindukcji cewki przekaźnika (działa jak zapłonowa) i na drgania styków przekaźnika wpływ mają niewielki. Montuje się je standardowo przy przekaźnikach na prąd stały. Niektóre przekaźniki mają diody wbudowane.
Wystarczą maluteńkie diody na małe napięcia (>20V) i miliaperowe prądy.

Autor:  StiV1995 [ poniedziałek, 19 mar 2012, 18:12 ]
Tytuł:  Re: [DIY] Modyfikacja instalacji w oparciu o przekaźniki

w zasadzie to jest dobry pomysł ale czy nie lepsze było by zrobienie takiego pseudo komputera pokładowego chodzi mi skrzynkę w której były by te przekazniki wyjścia zwierane do masy włączały by dana funkcjie np światła.

Autor:  admin [ poniedziałek, 19 mar 2012, 20:22 ]
Tytuł:  Re: [DIY] Modyfikacja instalacji w oparciu o przekaźniki

narysuj taki komputer jest okazja rozwijać temat -- jak to widzisz??

Autor:  Marek [ wtorek, 20 mar 2012, 23:57 ]
Tytuł:  Re: [DIY] Modyfikacja instalacji w oparciu o przekaźniki

Cytuj:
w zasadzie to jest dobry pomysł ale czy nie lepsze było by zrobienie takiego pseudo komputera pokładowego chodzi mi skrzynkę w której były by te przekazniki wyjścia zwierane do masy włączały by dana funkcjie np światła.


Można nawet bombę atomowa wsadzić/zrobić ;) Temat ten miał na celu pokazać jak operować podstawowymi "funkcjami" przekaźników z którymi wiele osób może mieć problemy.


Dodatkowo dodam że wiele przekaźników samochodowych (nowszych w plastikowych puszkach) posiada wbudowaną diodę, mówię tu po zamiennikach przekaźników stosowanych w np Polonezie, bo np już VAG przykładowo w Golfie MK2 jako tako nie stosuje przekaźników tylko kompletne układy wyglądające z zewnątrz jak przekaźnik. Wewnątrz jest już układ elektroniczny który dopiero steruje przekaźnikiem. Najprostsze i chyba najlepsze do tego typu modyfikacji są przekaźniki 561

123

Styki:
30- + z akumulatora lub innego żródła
85- Styk cewki
86- Styk cewki
87- Styk który po podaniu napięcia na cewkę jest zwierany z stykiem 30
87a- Styk który w stanie wolnym jest napięcie zasilania (z styku 30)

Styki cewki zazwyczaj można podpinać do woli (chodzi o polaryzację) problem pojawia się gdy w przekaźniku wbudowana jest już dioda która musi być w kierunku zaporowym podczas normalnego użytkowania.

Autor:  krokodyl [ środa, 21 mar 2012, 07:51 ]
Tytuł:  Re: [DIY] Modyfikacja instalacji w oparciu o przekaźniki

zamieniasz miejscami 85 i 86 i po problemie .... jeśli przekażnik nietypowy innej firmy to dioda jeśli narysowana na obudowie to katoda ( od strony kreseczki ) do plusa ... na złomie jest tyle aut ,ze bez problemu dostaniemy bardzo wysokiej jakości przekażniki za grosze --perzekażnik z auta jest nieporównanie lepszej jakości jak nowy zakupiony w sklepie dla elektroników amatorów! :)

Autor:  StiV1995 [ środa, 21 mar 2012, 12:32 ]
Tytuł:  Re: [DIY] Modyfikacja instalacji w oparciu o przekaźniki

Mam w planach zrobienie czegoś takiego na razie mam jeden moduł -przerywacz do migaczy led z funkcją awaryjnych :D. zaprojektowałem coś takiego niestety jeszcze na 6V a instalacje mam już na 12V niepotrzebne straty ale trudno -cały czas na awaryjnych jeździć nie będę. przerywacz zrobiłem na tranzystorach bo po prostu tak chciałem takie widzimisię. Może wyjdzie trochą taniej bo nie zastosowałem przekaźników. Jako żarówki wykorzystam panele led diy składające się z 17 diod 3,5 x 3,5 cm . do tego chce dodać włączanie świateł(to już na przekaźnikach) i jakiś magiczny przycisk do odcięcia zapłonu jako zabezpieczenie powiedzmy w s51 stacyjka jest na widoku więc dlatego w przyszłości stacyjka z indywidualnym kluczem. W schemacie jest kilka niedociągnięć. Bierzcie go jako poglądowy

124

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/